چاپ این نوشته
تصویر علامه مجلسی
مسئول کانون قرآن و عترت دانشگاه مجلسی:

وجود علامه مجلسی(ره)در دستگاه صفوی موجب ترویج و نشرمذهب تشیع گردید

اسلامی فر، مسئول کانون قرآن و عترت دانشگاه مجلسی درآئین ویژه سالروزوفات علامه مجلسی(ره)عنوان کرد: وجود علامه مجلسی(ره)در دستگاه صفوی موجب ترویج و نشرمذهب تشیع گردید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مبارکه نا،‌ همزمان با ۲۷ رمضان سالروز ارتحال علامه محمد باقر مجلسی(ره) مراسم ویژه ای در نمازخانه امام خمینی (س) دانشگاه آزاد اسلامی واحد علامه مجلسی (ره) برگزار شد.

علیرضا سلامی فر مسئول کانون قرآن و عترت دانشگاه با اشاره به تعدد آثار و تالیفات علامه مجلسی(ره) بیان داشت: علامه مجلسی(ره) مطالب علمی غنی شیعه را به زبان فارسی روان در ۴۹ کتاب برای عموم ‌ به رشته تحریر درآورد‌اند.

نویسنده کتاب مروری بر زندگی علامه مجلسی(ره) ابراز داشت: علامه مجلسی(ره) در اصفهان درسال ۱۰۳۷ هجری به دنیا آمد و در ۲۷ رمضان سال ۱۱۱۰هجری در سن ۷۳ سالگی بدرود حیات گفت  و در مسجد جامع اصفهان درکنار قبر پدر بزرگوارشان علامه محمد تقی مجلسی مدفون گردید‌‌ند.
اسلامی فر در خصوص خاندان علامه مجلسی(ره) یادآور شد: پدر علامه مرحوم ملا محمد تقی از شاگردان شیخ بهایی و میرداماد بوده است، او مرجعیت علمی و امامت جمعه اصفهان را بر عهده داشته و دو کتاب مشهور به نام روضه‌المتقین و لوامع صاحب قرانی از تألیفات ایشان است.

علیرضا اسلامی فر خاطر نشان کرد: از جمله کتب فارسی علامه مجلسی(ره)حلیهالمتقین که آداب و رسوم زندگی فردی و اجتماعی را بیان کرده، حیات‌القلوب کتابی داستانی در سه جلد از زندگی انبیاء و ائمه اطهار، زادالمعاد کتاب ادعیه به زبان فارسی، تحفهالزائد کتابی مشتمل بر زیارت‌نامه‌ها، عین‌الحیات کتابی که مواعظ و حکمت‌های روایی و آیات قرآن در آن بیان شده است

وی در ادامه افزود: آثار برجسته عربی علامه مجلسی حدود ده اثر است که مشهورترین آنها بحارالانوار، دائرهالمعارف اندیشه و احادیث شیعه در ۱۱۰جلد، مرعات‌العقول شرح کتاب شریف کافی در ۲۶ جلد و  ملاذالاخیارفی فهم تهذیب الاحکام در ۱۶جلد از مهم‌ترین آثار این بزرگوار است.

وی تأکید کرد: در عصر صفویه چند کار مهم انجام شد که بخشی از این کارها به برکت حضور علامه مجلسی در حکومت صفویه بوده که می‌توان به شرح نویسی بر کتب روایی شیعه و نگارش کتاب‌ها به زبان فارسی و نوشتن دانش‌نامه‌های چند جلدی و کتاب‌های گسترده شیعه نام برد.

این کارشناس فرهنگی دانشگاه در پایان سخنان خود گفت: سه دوره را می‌توان به عنوان دوران شکوفایی حدیث شیعه نام برد یکی دوره آل بویه در قرن چهارم و پنجم، که به دلیل شیعی بودن حکومت دانشمندانی مانند شیخ طوسی، شیخ صدوق، شیخ مفید، نجاشی، سید مرتضی و سید رضی در آن دوران پرورش یافتند دیگری دوره صفویه بود که به عالمان شیعه توجه می‌کردند و سوم به برکت انقلاب اسلامی ایران کتاب‌های حدیثی ما الی ماشاءالله گسترش پیدا کردند

telegram

Go to TOP